Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Eigenschappen Fibromyalgie Score Risicofactoren Symptomen Behandeling Medicatie Voeding Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Praktische tips Tips om beter te slapen
Depressief? Let op j...

Personen met een depressie kunnen veel baat hebben bij het eten van gezonde voeding. Goede voeding leidt tot een significante vermindering van klachten en in sommige gevallen tot een volledig herstel.

Verband tussen o.a. ...

Big data legt verband tussen migraine en PDS/IBS. Onderzoek op basis van anonieme patiëntgegevens van 480.000 mensen legt verrassende genetische verbanden bloot tussen uiteenlopende aandoeningen. Deze verbanden – zoals tussen PDS/IBS en migraine – zijn niet terug te vinden in de huidige ziekteclassificatiesystemen. En er zijn nog meer verrassende verbanden.

Radboudumc onderzoek...

Het Radboudumc in Nijmegen gaat een groot nationaal onderzoek doen naar de pijngevoeligheid van Nederlanders. Dat moet leiden tot betere behandelingen voor mensen die voortdurend pijn hebben, maakte het academisch ziekenhuis woensdag bekend.

Naar boven

Fibromyalgie en het Prikkelbaredarmsyndroom (PDS)

Heb je regelmatig last van een onregelmatige stoelgang, buikpijn, winderigheid? Dan heb je misschien ook last van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Het wordt ook omschreven als 'spastische darm'. Er is sprake van PDS als je gedurende minstens twaalf aaneensluitende weken voortdurend of met tussenpozen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt.

Buikpijn is het belangrijkste symptoom van PDS. Vaak begint de pijn tijdens of na de maaltijd. Hij is meestal zeurend van aard met af en toe korte krampen. Naast buikpijn treden ook een of meerdere andere symptomen op:

- een opgeblazen gevoel 
- een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan driemaal per week, geregeld diarree en/of verstopping of beide afwisselend)
- abnormale vorm van de ontlasting (zacht, waterig of zeer hard)
- wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel dat de ontlasting niet volledig was)
- winderigheid

De symptomen zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe de klachten bij iemand zullen verlopen. Ze verschillen van persoon tot persoon en bij sommigen zelfs van dag tot dag.

Een eenduidige verklaring voor de PDS klachten bestaat helaas nog niet. Wellicht wordt PDS veroorzaakt door een combinatie van stress, voeding, een gestoorde darmbeweging en/of  een extra gevoelige darmwand.  Enerzijds lijkt de aandoening te ontstaan na een ernstige darminfectie of tijdens een periode vol spanningen, stress en emoties. Anderzijds kunnen ook veranderde voedingsgewoonten (kant-en-klaar producten, snacks, suiker) een rol spelen.

Probeer ook mogelijke boosdoeners (suikers) in de voeding te vermijden zoals daar zijn:

- honing
- appels, peren, perziken, pruimen en nectarines
- koemelkproducten
- ui, prei, knoflook, artisjok
- witte kool, bloemkool, spruitjes (gasvormende groenten)
- zoetstoffen (sorbitol, mannitol, xylitol) vaak toegevoegd aan suikervrije tandpasta, pepermuntjes en chocolade
- bonen en peulvruchten zoals linzen en kikkererwten

De bovenstaande voedingsmiddelen zijn allemaal moeilijk af te breken en te absorberen suikers/koolhydraten in de dunne darm. Hierdoor ontstaat gasvorming , een opgeblazen gevoel,  buikkrampen, buikpijn, diarree maar ook  obstipatie etc. etc. Moet u nu altijd deze voedingsmiddelen gaan mijden? Nee, dat hoeft niet. Het is wel aan te raden dit soort van suikers niet in grote mate te eten. Alles met mate en zeker niet elke dag eten. 

Het kan ook zinvol zijn om probiotica te gebruiken. Met een goed probioticum worden er grote hoeveelheden goede bacteriën toegevoegd aan de darmflora. Omdat het effect van probiotica verschilt per bacteriestam is het aan te raden om zelf te ondervinden welk probioticasupplement het beste bevalt. Voor een goed resultaat is het aan te raden dat je de probiotica gedurende een aantal weken dagelijks inneemt volgens het gebruiksadvies. 

Lichaamsbeweging is ook een uitstekend hulpmiddel. 30 minuten beweging per dag heeft reeds een positief effect op je lichamelijke conditie en psychisch welzijn, waardoor je de stress of pijn beter aankunt. Bovendien stimuleert het ook een goede werking van de darmen.