Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Fibromyalgie Score Risicofactoren Fibromyalgie Symptomen Fibromyalgie Behandeling Fibromyalgie Medicatie Fibromyalgie & Voeding Fibromyalgie & Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Tips
Afweersysteem darmen...

Het afweersysteem in de darmen kan een stof aanmaken die ervoor zorgt dat miljarden bacteriën die in het orgaan leven getolereerd worden. De stof komt onder andere vrij bij de afbraak van het aminozuur 'tryptofaan', dat zit in vlees, bananen, brood en kaas. Dit ondervonden onderzoekers van de afdeling Maag-, Lever- en Darmziekten van het Erasmus MC.

Leefstijl jager-verz...

Wie gedurende tien dagen leeft als een jager-verzamelaar herwint gezondheid. Dit blijkt uit een experiment dat onderdeel uitmaakte van een promotiestudie van Leo Pruimboom. Hij promoveerde onlangs op dit onderwerp.

Behandelopties voor ...

In de, op een weging van bewijs gebaseerde, vernieuwde richtlijn voor reumatologen in de behandeling van fibromyalgie, worden acupunctuur, tai chi, meditatie en cognitieve gedragstherapie onder de behandelmogelijkheden met het hoogste bewijsniveau voor fibromyalgie geschaard. Als belangrijkste behandelopties wordt ‘beweging op maat’ genoemd, zowel conditietraining als door deskundigen begeleide krachtsport.

Naar boven

Fibromyalgie en het Prikkelbaredarmsyndroom (PDS)

Heb je regelmatig last van een onregelmatige stoelgang, buikpijn, winderigheid? Dan heb je misschien ook last van het prikkelbaredarmsyndroom (PDS). Het wordt ook omschreven als 'spastische darm'. Er is sprake van PDS als je gedurende minstens twaalf aaneensluitende weken voortdurend of met tussenpozen buikpijn of een onaangenaam gevoel in de buik hebt.

Buikpijn is het belangrijkste symptoom van PDS. Vaak begint de pijn tijdens of na de maaltijd. Hij is meestal zeurend van aard met af en toe korte krampen. Naast buikpijn treden ook een of meerdere andere symptomen op:

- een opgeblazen gevoel 
- een wisselend ontlastingspatroon (meer dan drie keer per dag of minder dan driemaal per week, geregeld diarree en/of verstopping of beide afwisselend)
- abnormale vorm van de ontlasting (zacht, waterig of zeer hard)
- wijzigingen in de manier van ontlasten (abnormaal persen, loze aandrang of het gevoel dat de ontlasting niet volledig was)
- winderigheid

De symptomen zijn doorgaans wisselend van aard. Het valt niet te voorspellen hoe de klachten bij iemand zullen verlopen. Ze verschillen van persoon tot persoon en bij sommigen zelfs van dag tot dag.

Een eenduidige verklaring voor de PDS klachten bestaat helaas nog niet. Wellicht wordt PDS veroorzaakt door een combinatie van stress, voeding, een gestoorde darmbeweging en/of  een extra gevoelige darmwand.  Enerzijds lijkt de aandoening te ontstaan na een ernstige darminfectie of tijdens een periode vol spanningen, stress en emoties. Anderzijds kunnen ook veranderde voedingsgewoonten (kant-en-klaar producten, snacks, suiker) een rol spelen.

Probeer ook mogelijke boosdoeners (suikers) in de voeding te vermijden zoals daar zijn:

- honing
- appels, peren, perziken, pruimen en nectarines
- koemelkproducten
- ui, prei, knoflook, artisjok
- witte kool, bloemkool, spruitjes (gasvormende groenten)
- zoetstoffen (sorbitol, mannitol, xylitol) vaak toegevoegd aan suikervrije tandpasta, pepermuntjes en chocolade
- bonen en peulvruchten zoals linzen en kikkererwten

De bovenstaande voedingsmiddelen zijn allemaal moeilijk af te breken en te absorberen suikers/koolhydraten in de dunne darm. Hierdoor ontstaat gasvorming , een opgeblazen gevoel,  buikkrampen, buikpijn, diarree maar ook  obstipatie etc. etc. Moet u nu altijd deze voedingsmiddelen gaan mijden? Nee, dat hoeft niet. Het is wel aan te raden dit soort van suikers niet in grote mate te eten. Alles met mate en zeker niet elke dag eten. 

Het kan ook zinvol zijn om probiotica te gebruiken. Met een goed probioticum worden er grote hoeveelheden goede bacteriën toegevoegd aan de darmflora. Omdat het effect van probiotica verschilt per bacteriestam is het aan te raden om zelf te ondervinden welk probioticasupplement het beste bevalt. Voor een goed resultaat is het aan te raden dat je de probiotica gedurende een aantal weken dagelijks inneemt volgens het gebruiksadvies. 

Lichaamsbeweging is ook een uitstekend hulpmiddel. 30 minuten beweging per dag heeft reeds een positief effect op je lichamelijke conditie en psychisch welzijn, waardoor je de stress of pijn beter aankunt. Bovendien stimuleert het ook een goede werking van de darmen.