Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Oorzaken Diagnose Fibromyalgie Score Risicofactoren Fibromyalgie Symptomen Fibromyalgie Behandeling Fibromyalgie & Medicatie Fibromyalgie & Voeding Fibromyalgie & Vitaminen ME/CVS 10 dingen.... Tips
Radboudumc onderzoek...

Het Radboudumc in Nijmegen gaat een groot nationaal onderzoek doen naar de pijngevoeligheid van Nederlanders. Dat moet leiden tot betere behandelingen voor mensen die voortdurend pijn hebben, maakte het academisch ziekenhuis woensdag bekend.

Een vitamine D-tekor...

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine welke onder invloed van zonlicht kan worden aangemaakt in de huid. Alleen in de periode mei tot en met oktober is de zon krachtig genoeg om te zorgen voor een adequate vitamine D aanmaak. Enkele voedingsmiddelen leveren daarnaast ook vitamine D, helaas is het vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit deze voedingsmiddelen te halen. Om die reden zijn we voor een goede vitamine D voorziening afhankelijk van vitamine D uit voedingssupplementen.

Afweersysteem darmen...

Het afweersysteem in de darmen kan een stof aanmaken die ervoor zorgt dat miljarden bacteriën die in het orgaan leven getolereerd worden. De stof komt onder andere vrij bij de afbraak van het aminozuur 'tryptofaan', dat zit in vlees, bananen, brood en kaas. Dit ondervonden onderzoekers van de afdeling Maag-, Lever- en Darmziekten van het Erasmus MC.

Naar boven

Tips 

  • drink 's ochtends op de nuchtere maag een glas lauw water om de afvalstoffen uit het lichaam weg te spoelen. Voeg een beetje citroensap toe. Drink ook gedurende de dag voldoende water om het lichaam goed te zuiveren.
  • vermijd junkfood. Eet iedere dag gezond! Voeding is brandstof en bouwstof voor je lichaam.
  • overweeg als aanvulling op je voeding extra vitamines te gebruiken om een mogelijk tekort te voorkomen en je energieniveau te verhogen.   
  • vermijd inactiviteit. Zorg elke dag voor lichaamsbeweging, hoe lastig dat ook kan zijn.
  • vermijd stress, zoveel als mogelijk is. Doe bijvoorbeeld aan meditatie, mindfulness of yoga om meer ontspanning te gaan ervaren.
  • werk aan het verbeteren van je lichamelijke en geestelijke conditie.
  • een warm bad waaraan etherische olien (bijvoorbeeld rozemarijn of dennennaalden) zijn toegevoegd  werken spierontspannend en rustgevend.
  • eet niet meer na 19.00 uur. Je zult beter slapen als je niet meer eet na dit tijdstip. Vermijd ook teveel drinken (zelfs water) twee uur voordat je gaat slapen. Zo hoef je je slaap niet te onderbreken om naar het toilet te gaan 's nachts.
  • zorg steeds voor een goede balans in je leven.
  • luister naar je lijf.