Klik hier om naar het gastenboek te gaan

Home Nieuws Gastenboek Regels gastenboek Fibromyalgie Symptomen Oorzaken Diagnose Fibromyalgiescore Risicofactoren Fibromyalgie Behandeling Fibromyalgie & Medicatie Fibromyalgie & Voeding Fibromyalgie & Vitamine Fibromyalgie & PDS Fibromyalgie & Candida Fibromyalgie & Stress Fibromyalgie & Depressie Fibromyalgie & Gezin Fibromyalgie & ME/CVS Tips 10 dingen....
Leefstijl jager-verz...

Wie gedurende tien dagen leeft als een jager-verzamelaar herwint gezondheid. Dit blijkt uit een experiment dat onderdeel uitmaakte van een promotiestudie van Leo Pruimboom. Hij promoveerde onlangs op dit onderwerp.

Behandelopties voor ...

In de, op een weging van bewijs gebaseerde, vernieuwde richtlijn voor reumatologen in de behandeling van fibromyalgie, worden acupunctuur, tai chi, meditatie en cognitieve gedragstherapie onder de behandelmogelijkheden met het hoogste bewijsniveau voor fibromyalgie geschaard. Als belangrijkste behandelopties wordt ‘beweging op maat’ genoemd, zowel conditietraining als door deskundigen begeleide krachtsport.

Doorbraak: CVS aanto...

Patiënten met chronisch vermoeidheidssyndroom horen nog steeds te vaak dat het “tussen de oren” zit. Onderzoekers van de Cornell universiteit (VS) hebben nu biomarkers gevonden die aantonen dat er wel degelijk sprake is van een lichamelijke oorzaak.

Naar boven

Tips 

  • drink 's ochtends op de nuchtere maag een glas lauw water om de afvalstoffen uit het lichaam weg te spoelen. Voeg een beetje citroensap toe. Drink ook gedurende de dag voldoende water om het lichaam goed te zuiveren.
  • vermijd junkfood. Eet iedere dag gezond! Voeding is brandstof en bouwstof voor je lichaam.
  • overweeg als aanvulling op je voeding extra vitamines te gebruiken om een mogelijk tekort te voorkomen en je energieniveau te verhogen.   
  • vermijd inactiviteit. Zorg elke dag voor lichaamsbeweging, hoe lastig dat ook kan zijn.
  • vermijd stress, zoveel als mogelijk is. Doe bijvoorbeeld aan meditatie, mindfulness of yoga om meer ontspanning te gaan ervaren.
  • werk aan het verbeteren van je lichamelijke en geestelijke conditie.
  • een warm bad waaraan etherische olien (bijvoorbeeld rozemarijn of dennennaalden) zijn toegevoegd  werken spierontspannend en rustgevend.
  • eet niet meer na 19.00 uur. Je zult beter slapen als je niet meer eet na dit tijdstip. Vermijd ook teveel drinken (zelfs water) twee uur voordat je gaat slapen. Zo hoef je je slaap niet te onderbreken om naar het toilet te gaan 's nachts.
  • zorg steeds voor een goede balans in je leven.
  • luister naar je lijf.